top of page

ורטיגו

מהו ורטיגו?


ורטיגו היא תחושה שכיחה של סחרחורת סיבובית שבה מרגישים שהחדר או הסביבה מסתובבים סביבכם. הסחרחורת לרוב מופיע כתגובה לשינוי מנח של הראש. ורטיגו אינה מחלה אלא סימפטום שיכול להימשך ממספר שניות ועד מספר ימים, בהתאם לסיבה המקורית. ברוב המקרים הוא אורך מספר שניות עד דקות בלבד. הסחרחורת עשויה להשפיע על אנשים בכל הגילאים ולרוב נובעת מבעיה באוזן הפנימית (המערכת הווסטיבולרית) או במערכת העצבים המרכזית. אבחון נכון דורש הפרדה בין ורטיגו לסיבות אחרות, לסחרור וחוסר יציבות ובניית תוכנית טיפולים בהתאם. הבדיקה והטיפול מתבצעים ע"י פיזיותרפיסטית מוסמכת מומחית לטיפול בבעיות וסטיבולריות.


מה מרגישים כשיש ורטיגו?

ורטיגו בא לידי ביטוי בשילוב של חלק מהסימפטומים הבאים:


  • סחרחורת סיבובית (תחושה שהסביבה מסתובבת סביבנו)

  • תחושת שיוט

  • בחילה/הקאה

  • תחושה כללית ירודה

  • ריצוד של העיניים (תנועה לא רצונית של העיניים מצד לצד בשם ניסטגמוס)

  • הפרעות בשווי המשקל

  • הזעה

  • טנטון באוזן (טיניטוס)

  • תחושת מלאות של האוזן

  • כאב ראש


מהי המערכת הוסטיבולרית?


המערכת הוסטיבולרית מעבירה למוח מידע על מיקום הראש במרחב. מידע זה מאפשר לנו לדעת את התנוחה ואת התנועה של הראש ולהגיב בצורה מדויקת בהתאם.

המערכת מורכבת מ:

1.איבר וסטיבולרי באוזן הפנימית.

2. עצב וסטיבולרי פריפרי.

3. המרכזים הוסטיבולריים במוח.


האיבר הוסטיבולרי באוזן הפנימית מתנהג כחיישן רגיש שמודד את מידת הסיבוב/רוטציה, הטיה לפנים/לאחור, תנועות למעלה/למטה ולצדדים של הראש.

הוא מורכב מ-3 תעלות חצי עגולות בכיוונים שונים והן רגישות בעיקר לתנועה סיבובית של הראש. בנוסף מכיל גם שני איברים אוטוליטיים שרגישים למנח הראש ולתנועות ליניאריות. התעלות מכילות נוזל הנקרא אנדולימף .

כאשר הראש מסתובב הנוזל זורם בתעלות ומזוהה ע"י מערכת ריסים (סטראוציליה) שנמצאים בקצה המבנה (באמפולה). מידע זה מועבר למרכז הוסטיבולרי במוח ע"י העצב הוסטיבולרי. האיברים האוטוליטיים מכילים גבישי קלציום קרבונט שמזהים את מיקום הראש ביחס לכוח הכבידה.

המח מעבד את המידע מהאוזן הפנימית אך מקבל כגיבוי מידע גם מהחושים שלנו: עיניים, מפרקים, שרירים וגידים בגוף כולו, דרך שמיעה ,מגע ואפילו מהזיכרון והרגש שלנו.

לאחר עיבוד המידע מכל החושים, המוח שולח חזרה גירוי עצבי לשרירי העיניים , הגו והגפיים שלנו עלמנת שנגיב בצורה מדוייקת ומתאימה לכל סיטואציה. שיבוש באחת מהמערכות הנ"ל עשוי לגרום לורטיגו, סחרחורת, תחושת שיוט, חוסר יציבות, תגובה תנועתית לקויה, חוסר שיווי משקל, כאבי ראש וסכנה מוגברת לנפילות.


ורטיגו יכול להיות פריפרי (שיבוש באיבר הוסטיבולרי באוזן הפנימית) או מרכזי (בעיה בגזע המח ובמח הקטן).


סיבות אפשריות לורטיגו:


1. מקור פריפרי (השכיחות ביותר):

  • BPPV (Benign Paroxymal Positional Vertigo)

  • מחלת מנייר (Meniere Disease)

  • וסטיבולר נוירוניטיס (Vestibular Neuronitis)

2. מקור מרכזי:

  • הפרעות במוח ומערכת העצבים המרכזית.

3. סיבות נוספות:

  • תגובה לתרופות, הפרעות פסיכולוגיות, חרדה ועוד.


BPPV - BENIGN PAROXYMAL POSITIONAL VERTIGO

זוהי הסיבה השכיחה ביותר לורטיגו שאנו רואים בקליניקה!

מהו BPPV? הליקוי נובע משחרור של גבישי קלציום קרבונט הנקראים אוטוקוניה (קריסטלים) לתוך התעלות החצי עגולות באיבר הוסטיבולרי באוזן הפנימית. שחרור הקריסטלים עשוי לנבוע מדלקת ויראלית, פציעת ראש, גיל או ללא סיבה ידועה.

שחרור הגבישים הללו משבש את הזרימה בתעלות החצי עגולות ובכך משבש את התפקוד של המערכת כולה.

הסימפטומים לרוב נובעים משינויים תנוחתיים משום שנדרשת תנועה כדי לשבש את המערכת. כשהאדם לא זז, אין הפרעה בזרימת הנוזל ולכן אין סימפטומים. הסימפטומים יכולים לארוך כדקה אך ההתקף כולו יכול להמשך מספר שבועות ואף לחזור לאחר מספר שבועות או חודשים.

כדי לזהות BPPV ,הפיזיותרפיסט יבצע מספר בדיקות על מנת לבדוק הימצאות קריסטלים במערכת ובאיזו תעלה בדיוק. על סמך התוצאות יוחלט על הטיפול.


מחלת מנייר (Meniere Disease)

מחלה זו נגרמת מעודף נוזל אנדולימף המצטבר בתעלות החצי עגולות ,מעלה את הלחץ הפנימי ומשבש את הסיגנלים הסנסוריים .מחלת מנייר מאופיינת בהתקפים של ירידה בשמיעה, טנטון באוזן, ורטיגו ובתחושת מלאות באוזן.


כיצד מטפלים בסחרחורת ורטיגו?


שיקום וסטיבולרי (פיזיותרפיה תנוחתית) הינו התמחות בפיזיותרפיה שנועדה לטפל ולשפר את הסימפטומים המופיעים בעקבות הפרעה וסטיבולרית.

הטיפול כולל תימרונים מנואלים עדינים מאוד של הראש ותוכנית פרוגרסיבית של תרגילים שמטרתם להחליש ולהעלים את הורטיגו והסחרחורת, ולשפר את כל התחושות הקשורות בראייה ו/או חוסר יציבות ונפילות.


לאחר פגיעה במערכת הוסטיבולרית, המוח מפצה על הירידה בתפקוד האוזן הפנימית ולמעשה עליו להתמודד עם הסיגנלים הלא מאוזנים שמגיעים מהמערכת הוסטיבולרית. הפיצוי נעשה בכך שהמוח לומד לסמוך ביתר שאת על סיגנלים אלטרנטיביים שמגיעים ממערכות אחרות בגוף וזאת בכדי לשמור על יציבות וסטיבולרית.

באמצעות אסטרטגיות תרגול בפיזיותרפיה ניתן להשיג פיצוי מרכזי של תפקוד המוח וכך המטופל עשוי לחוות הקלה בסימפטומים ולאפשר חזרה לתפקוד נורמלי תקין במהירות!


149 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רצפת האגן הנשית: בדיקה, אבחון וטיפול בפיזיותרפיה.

טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן נועד לטפל בבעיות כגון בריחות שתן, כאבים ביחסים, הפרדות בטנית, צלקות אחרי לידה ועצירות. הטיפול מתבצע ע"י פיזיותרפיסטית מוסמכת לשיקום רצפת האגן ומשלבת תשאול ובדיקה, טכניקות מ

bottom of page